Cijfers en onderzoek naar kwaliteit
ZorgkaartNederland
We hechten veel waarde aan de mening van onze cliënten en hun naasten, hiermee kunnen we de kwaliteit van onze zorg en ondersteuning continu verbeteren. Daarom is Viattence aangesloten bij ZorgkaartNederland. Zorgkaart Nederland vergelijkt alle zorgaanbieders op een eerlijke wijze en geeft u een inkijkje in ervaringen van anderen.
Samen lerend werken op basis van ervaringen en de beleving van cliënten
Bij Viattence doen we al jaren mee aan twee onderzoeken:
- PREM (onderzoek wijkverpleging)
- Totaalscore (onderzoek verpleeghuiszorg)
Immers: we werken graag samen met onze cliënten, hun naasten en met elkaar aan een waardevolle dag. De mening van cliënten, bewoners en naasten is daarvoor van groot belang. Ervaringen en de beleving van cliënten bieden namelijk waardevolle input om samen met en van elkaar te leren. Door met elkaar lerend samen te werken, kunnen we werken aan de kwaliteit van onze zorg.
Totaalscore (onderzoek verpleeghuiszorg)
In november wordt jaarlijks het onderzoek Totaalscore uitgevoerd onder bewoners en eerste contactpersonen van de Viattence woonzorglocaties. De Totaalscore wordt berekend op basis van 6 vragen die in het ‘Handboek indicatoren verpleeghuiszorg’ zijn gepubliceerd. Deze vragen komen overeen met de zes vragen van ZorgkaartNederland, de onafhankelijke website voor het vergelijken van zorgorganisaties. Het uitvoeren van dit onderzoek past bij de visie van Viattence waarbij we werkend leren en is tevens een vereiste vanuit het 'Kwaliteitskader verpleeghuiszorg' om landelijk cliëntervaringen te delen.
De deelvragen zijn:
- Afspraken: Verliep het maken van een afspraak goed? En komt de organisatie/medewerker gemaakte afspraken over tijden, tijdstippen en bereikbaarheid na?
- Verpleging: Hoe beoordeelt u de kwaliteit en het effect van de verpleging, verzorging of behandeling?
- Omgang medewerkers: Behandelen de medewerkers u met aandacht? Gaan de medewerkers op een goede manier met u om?
- Kwaliteit van leven: Sluit de zorg aan op wat u zelf belangrijk vindt? Past het bij de manier waarop u wilt leven?
- Luisteren: Wordt u gezien en gehoord? Wordt er passend gereageerd op uw vraag of verzoek?
- Accommodatie: Vindt u het gebouw, de voorzieningen en de omgeving prettig? Wat is het aantal ervaringen waarop de totaalscore is gebaseerd?
PREM (onderzoek wijkverpleging)
In november wordt tevens jaarlijks een PREM Wijkverpleging meting uitgevoerd. PREM staat voor Patient Reported Experience Measure. Het is een vragenlijst die de ervaringen en beleving van cliënten die thuiszorg ontvangen, meet. De PREM Wijkverpleging is onderdeel van het kwaliteitskader wijkverpleging. Het kwaliteitskader wijkverpleging geeft antwoord op de vraag: ‘Wat houdt goede wijkverpleging in?’
Hoe ziet de PREM vragenlijst eruit?
De PREM vragenlijsten wordt telefonisch afgenomen en bestaan uit 9 ervaringsvragen, te beantwoorden op een schaal van 1 tot en met 10. Ook zijn een aanbevelingsvraag, 2 open vragen en een aantal achtergrondvragen opgenomen in de vragenlijst.
Cliënten die meewerken aan de PREM kunnen vragen verwachten als ‘Komen de zorgverleners op de afgesproken tijd?’, ‘Heeft u vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners?’ of ‘Wat kan er volgens u beter in de zorgverlening?’ De antwoorden worden geheel anoniem verwerkt.
Personeelssamenstelling
Viattence wil haar medewerkers inzicht geven in de inkomsten en uitgaven per team. Wat komt er binnen, wat geef je uit en waaraan geef je dat geld uit? Er zijn drie dingen van invloed op het budget, namelijk het aantal cliënten en het zorgzwaartepakket dat zij hebben (ook wel ZZP genoemd), de functies van de medewerkers en de inzet van uren van deze medewerkers. De samenstelling van het team en of de inzet in uren en functies kunnen wijzigen naar gelang de cliëntpopulatie wijzigt en dus de wensen en behoeften van cliënten. Viattence heeft dit alles in één instrument gezet (het ZZP stuurinstrument), zodat teams te allen tijde inzicht hebben in de inkomsten en uitgaven en hier zelf op kunnen sturen.
Ook in het personeelsbestand van Viattence vinden van tijd tot tijd wisselingen plaats. Het volgende overzicht geeft meer inzicht over de instroom van nieuwe medewerkers en de uitstroom van bestaande medewerkers van het meest recente kwartaal.