A A A
Vragen over zorg? Bel ons op 0578 - 668 449 Bel ons!

Veel gestelde vragen

Wanneer u zorg gaat regelen voor u zelf of uw naasten, levert dat vragen op. De meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden over zorg hebben wij voor u verzameld. Mocht u toch niet het gewenste antwoord vinden?

Neemt u dan contact op met Uw Viattence Consulent op 0578 – 668 449 of via info@viattence.nl.

U staat bij Viattence op de wachtlijst voor wonen met zorg, hoe nu verder?

Als er een appartement beschikbaar komt, dan neemt Uw Viattence Consulent contact met u of uw eerste contactpersoon op. Op het moment dat wij dit doen, kunt u binnen anderhalve week bij ons komen wonen. Meestal heeft u of uw familie al een kijkje genomen bij Viattence samen met een van de consulenten. Uiteraard heeft u altijd eerst een bezichtiging van een appartement, voordat u definitief besluit te komen wonen bij Viattence.

Welke praktische zaken moeten geregeld worden om te komen wonen bij Viattence?

  • Inschrijving bij de gemeente
    Vergeet niet de gemeente te informeren over uw verhuizing. Ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, moet u dit melden.
  • Verhuisbericht
    Overheidsinstanties krijgen uw verhuizing automatisch door na uw inschrijving op het nieuwe adres bij de gemeente. Voor toeslagen die wijzigen, bent u zelf verantwoordelijk, denk hierbij bijvoorbeeld aan huurtoeslag als u vanuit een huurwoning bij Viattence komt wonen. Overige instanties zoals persoonlijke relaties, financiële diensten, medische instanties, nutsbedrijven en dergelijke, stelt u zelf op de hoogte. Denk hierbij ook aan het ziekenhuis en de huisarts.
  • Verzekeringen
    Als u bij Viattence woont, houdt u uw zorgverzekering aan. Als u wordt opgenomen in het ziekenhuis of een polikliniek bezoekt, worden de kosten betaald door de zorgverzekeraar. U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de premie. Het is goed om uw aanvullende zorgverzekering tegen het licht te houden. De reguliere tandartszorg en behandelingen van bijvoorbeeld de fysiotherapeut worden mogelijk vanuit uw Wlz indicatie bekostigd. Alternatieve zorg, vergoedingen voor brillen en hoortoestellen echter niet. Uw Viattence consulent informeert u graag hierover zodat u tot een bij u of uw naaste passende keuze kunt komen.
    Voor de WA- en inboedelverzekering kunt u gebruik maken van een collectieve verzekering voor wonen en wettelijke aansprakelijkheid. Vermissingen zijn uitgesloten van dekking. Met de aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd tegen eventuele schade die door uw toedoen ontstaan bij anderen.

Wonen bijna net als thuis, wat is belangrijk om te weten?

  • Het appartement
    Op grond van uw zorgindicatie is uw appartement voor u beschikbaar maximaal 6 dagen voor inhuizing en maximaal 7 dagen na uithuizing of overlijden. Het appartement of de studio wordt in technisch goede staat opgeleverd en aangeboden zoals de richtlijnen van het Zorginstituut Nederland voorschrijven. De kamer is voorzien van vloer- en wandbekleding en er hangen gordijnen. In het appartement staat een hoog/laag bed. De appartementen hebben ook kledingkasten (met uitzondering van De Nieuwe Antoniehof en Veldheem).  We maken afspraken met u over de wijze van verhuizen en wat u in uw kamer kunt ophangen en veranderen. Om u de ervaring te bieden van ‘bijna net als thuis’, stellen we het op prijs als u uw eigen meubels en persoonlijke spullen meeneemt. Zo voelen u en uw naasten zich het snelst thuis. Wilt u rekening houden met valgevaar bij het aanbrengen van kleden en matten? Het appartement laat u in dezelfde staat achter als toen u het heeft betrokken. Bij normaal gebruik worden geen extra kosten in rekening gebracht.
  • Sleutel
    U krijgt standaard een set sleutels van uw kamer en de eventuele postbus. U en uw naasten kunnen sleutels bijbestellen tegen een vergoeding voor deze sleutels.
  • Telefoon/ televisie en internet
    Bijna net als thuis betekent ook dat u zelf uw televisie-, telefoon- en internetabonnement regelt, net als thuis. U kiest dus zelf met welke leveranciers of aanbieders u een abonnement afsluit. Viattence zorgt voor alle televisie- en audioapparatuur in de gemeenschappelijke woonkamer(s). In al onze woonzorg locaties kunnen u en uw naasten gebruik maken van gratis Wifi.
  • Kleding, beddengoed en handdoeken
    Bij ‘wonen bijna net als thuis’ hoort ook de was. U kunt zelf uw kleding- bad- bed en linnengoed wassen of u kunt gebruik maken van de wasservice van Viattence. Wanneer u ervoor kiest zelf de was te doen, maakt u hierover afspraken met uw mantelzorger en onze zorgcollega’s. Het is niet mogelijk om in dit geval de was op de woongroep te doen. Wanneer u ervoor kiest om gebruik te maken van de wasservice van Viattence, dan wassen wij uw kleding op de woongroep of besteden dit uit aan een extern wascentrum. Dit is per locatie verschillend, de zorgmedewerkers op de woongroepen informeren u hierover. Voor de wasservice van Viattence vragen wij een vergoeding.
  • Maaltijden
    Per locatie zijn de afspraken over de maaltijden verschillend, vraag het zorgteam om de actuele informatie.
  • Uw familie, naasten en mantelzorgers
    Uw naasten kennen u als geen ander, zij kunnen ons helpen u de zorg en ondersteuning te bieden zoals u wenst. U krijgt van ons de persoonlijke zorg die u nodig hebt, de rol van uw naasten is en blijft echter heel belangrijk. Uw familie begeleidt u bijvoorbeeld bij een bezoek aan het ziekenhuis of het doen van boodschappen. Mocht u geen familie in de omgeving van de locatie hebben wonen, dan kan een van onze vrijwilligers wellicht iets voor u betekenen. Overleg met de zorgmedewerkers welke rol u graag wilt spelen, weet dat we uw betrokkenheid bijzonder op prijs stellen.
  • Persoonlijke verzorging
    In sommige van onze locaties is een kapsalon aanwezig, bij andere locaties schakelen familie of bewoners zelf een kapper in. Alle noodzakelijke voetverzorging is onderdeel van de Wlz zorg, denk aan wassen, en nagels knippen. De zorgmedewerkers doen dit voor u. Als u ervoor kiest een pedicure in te schakelen dan zijn de kosten hiervan voor uw eigen rekening. Hebben uw voeten een specialistische aanpak nodig vanwege bijvoorbeeld diabetes dan valt dit onder behandeling. Afhankelijk van uw Wlz indicatie zijn de kosten hiervan voor Viattence of voor uw zorgverzekering.

Welke specialistische kennis is aanwezig in het team van Viattence Vitaal?

Ons Viattence Vitaal team is gespecialiseerd in ouderen. Zij streven ernaar de problemen die kunnen optreden bij ouder worden te voorkomen, minimaliseren of te behandelen. Met als doel uw kwaliteit van leven te behouden of te verbeteren. Dit team bestaat uit de specialist ouderengeneeskunde, de basisarts, de psycholoog, de fysiotherapeut, de ergotherapeut, de logopedist en geestelijk verzorgers. Daarnaast vervuld de Verpleegkundige dienst zowel voor Viattence Vitaal als de zorgteams een ondersteunende rol op medisch gebied.

 

 

Websites met veel informatie en antwoorden over de zorg:

 

 

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
← Vorige Stap

Geachte heer, mevrouw,

Dank voor het opnemen van contact met Viattence. Wij zullen deze e-mail zo snel mogelijk beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Uw Viattence Consulent
0578 - 668 449

A.u.b. geef een geldige naam, email en vraag.

Aangedreven door LivelyChat