Contrast

Ons kwaliteitsmanagementsysteem

Verbindend Kwaliteit Versterken

Viattence kiest er al sinds 2018 bewust voor niet te werken met het kwaliteitskeurmerk (destijds HKZ). De oudere staat bij ons namelijk centraal. Wat kwaliteit van zorg is, wordt dan ook bepaald door de cliënt/bewoner. Kwaliteit van zorg komt tot stand in de relatie tussen de cliënt/bewoner en de zorgprofessional. Ons eigen ontwikkelde kwaliteitsmanagementsysteem geeft hier inzicht in.

Binnen Viattence noemen wij het kwaliteitsmanagementsysteem 'Verbindend Kwaliteit Versterken'. Kwaliteit is namelijk niet van één of twee personen of van een kwaliteitsmedewerker, maar van ons allemaal. Dit doen we samen, in verbinding met elkaar. We werken dus met een breed Kwaliteitsmanagementsysteem.

Meer informatie over 'Verbindend Kwaliteit Versterken'

Leren en verbeteren

Onze medewerkers maken in hun werk samen met cliënten/bewoners en naasten telkens de afweging: wat draagt bij aan kwaliteit van leven voor mensen met een zorg- en/of ondersteuningsvraag? We leren elke dag, door naar elkaar te luisteren. Alleen dan kunnen we verbeteren en van toegevoegde waarde zijn. Daarnaast kijken we of onze zorg- en dienstverlening aansluit bij het Gereniek Kompas. Dat doen we op verschillende manieren, onder andere door te kijken naar waarderingen Zorgkaartnederland.

Maar niet alles wat telt, kun je tellen. Daarom maken we ook gebruik van kwaliteitsinstrumenten die narratieve informatie opleveren. Deze combinatie geeft ons een zo volledig mogelijk beeld van de kwaliteit van de geleverde zorg. Eén belangrijk voorbeeld van een kwaliteitsinstrument die narratieve informatie oplevert is Beelden van Kwaliteit. Daarnaast meten we de kwaliteit van zorg op andere manieren, zoals door middel van interne audits en cliënttevredenheidsonderzoeken.

Samen werken aan kwaliteit

Vanuit verbinding werken we samen aan kwaliteit. Deze verbinding kan spontaan plaats vinden, maar wordt ook georganiseerd tot stand gebracht in de volgende groepen/commissies

  • Een regiegroep
  • Kwaliteitsteams per dorpskern
  • Kwaliteitscommissies
  • Werkgroepen
  • Aandachtsvelders

Door deze verbinding tot stand te brengen, wordt op alle niveaus in de organisatie samengewerkt aan kwaliteit van zorg voor bewoners/cliënten. Methodisch werken staat hierbij voorop, waardoor de PDCA cyclus geborgd is.

Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.